marți, 30 noiembrie 2010

Bibanu mixXL - Sunt o panaramă (tu cine eşti?)






Bibanu mixXL lansează în premieră pe libertatea.ro videoclipul piesei “Sunt o panaramă (tu cine eşti?)” o dată cu site-ul oficial www.mixxl.ro.

Piesa este o dedicaţie personală adresată Romaniei, de ziua ei, însoţită de un mesaj puternic, cum ne-a obişnuit deja Bibanu.

Cedry2k feat. Cabron – În bătaia puştii


Uite ca revin cu o noua veste buna si aceea ca Cedry2k a scos o piesa noua in colaborare cu Cabron şi este produsă de CB (HaHaHa Production). Audiţie plăcută!



DETALII DESPRE ALBUM: Va putea fi cumparat in seara concertului la pretul de 15 RON iar de luni va putea fi cumparat de pe site-urile de specialitate la pretul de 25 RON. Pana la sfarsitul saptamanii vom da drumul si la tracklist…

Walhalla – Venim (download)

Tânărul producător muzical care a debutat la Hades Records în anul 2009 cu albumul “The Beat Bandit” prezintă materialul la care au luat parte MCi din Valea Jiului sub denumirea de Walhalla:
Venim” este un concept al băieţilor din Valea Jiului. Trupa formată din Keri, prezent ca producător muzical, alături de MCii: Jde, eTas şi Blacas, grup care s-a remarcat pe albumul de producător al lui Keri – “The Beat Bandit“  în anul 2009, atunci când împreună cu Destruct, Dedey şi DJ Undoo au realizat piesa “Break Apart“. După această apariţie, Walhalla, s-a concentrat pe primul album al trupei, pe care l-au denumit “Venim“. Primul single  a fost lansat în luna martie a acestui an, purtând numele de “Lumini Vii“, beneficiind de păreri pozitive din partea ascultătorilor. “Venim” reprezintă cel de-al doilea single, piesă care dă şi titlul albumului.
Cei care au mai contribuit la realizarea acestui album sunt următorii:  Boogie, 10, Jde Mic (inginer de sunet/mix/master), DJ Undoo (inginer de sunet) şi Koma (artwork/design).
Albumul “Venim” este pus la download gratuit pe site-ul Hades Records. De asemenea este primul material ieşit sub egida Bandit Music producţia fiind asigurată în totalitate de către Keri.

Descarcă


Tracklist:
1. Walhalla – Creion
2. Walhalla – Graniţe feat. 10
3. Walhalla – Întâi de toate
4. Walhalla – Fresh air feat. Boogie
5. Walhalla – Cerul plouă foc
6. Walhalla – Văd soarele
7. Walhalla – Venim
8. Walhalla – De la sol la soul
9. Walhalla – Nu se întoarce
10 .Walhalla – Break apart (remix) feat. Destruct, Dedey & DJ Undoo
11. Walhalla – Prins în noapte
12. Walhalla – Lumini vii

Ceilalţi – Pui de lei


Trupa Ceilalti revine cu o noua piesa care se numeşte “Pui de lei” şi poate fi ascultată/descărcată de mai jos:
Cu ocazia zilei de 1 decembrie dăm spre ascultare o piesă dedicată tuturor celor care se simt români, nu din naţionalism stupid, fals şi exagerat ci sincer şi rational !

Descarcă

luni, 29 noiembrie 2010

Jaf la un magazin de bijuterii din Calarasi

 
Si uite ca iar ajunge Calarasi pe la tv cu un frumusel jaf ca de altceva nu suntem in stare.

Două persoane care purtau căşti de motociclist au pătruns ieri, 29 noiembrie a.c., în jurul orei 14:00, într-un magazin din care au sustras bijuterii în valoare de aproximativ 100.000 de lei. După ce au agresat vânzătorul, hoţii au fugit cu un scuter. Poliţiştii au făcut filtre la ieşirile din oraş, însă fără niciun rezultat.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Călăraşi, inspector Ramona Tudor, ne-a declarat că ieri, la ora 14:15, s-a primit un apel pe 112 privind producerea unui jaf la magazinul de bijuterii situat pe strada Ştirbei Vodă. Din primele declaraţii luate de la faţa locului, se pare că hoţii au intrat în magazin în momentul în care vânzătorul s-a întors din pauza de masă. Aceştia au pătruns în magazin purtând căştile de motociclist pe cap. Vânzătorul a fost lovit în zona capului, apoi a fost târât până în baie. Atacatorii au reuşit să fure bijuterii din aur şi argint aflate expuse la vânzare. Inspectorul Ramona Tudor ne-a declarat că persoana atacată s-a speriat şi nu a mai acţionat butonul de panică. Oamenii de la faţa locului au declarat că vânzătorul a fost ameninţat cu un pistol şi apoi agresat, însă din informaţiile obţinute de la reprezentanţii poliţiei nu reiese acest lucru. Hoţii au reuşit să fugă cu ajutorul unui scuter, însă au fost filmaţi de camera de luat vederi a magazinului. Detaliile scuterului au fost date echipajelor de poliţie care au făcut filtre la ieşirile din oraş, însă până la închiderea ediţiei de astăzi a ziarului hoţii nu au fost identificaţi.
Al doilea jaf la aceeaşi societate
În toamna anului trecut, la Călăraşi a avut loc un jaf armat, în plină zi, la un magazin de bijuterii situat pe principala arteră de circulaţie a municipiului, strada Prelungirea Bucureşti. Şi acel magazin aparţine aceluiaşi patron care a înregistrat, ieri, cel de-al doilea jaf la societăţile sale. Vă reamintim că în urmă cu un an, patru indivizi mascaţi şi înarmaţi cu pistoale au pătruns în interiorul magazinului de bijuterii "Silver Star" din Călăraşi, iar una dintre persoane a efectuat un foc de armă cu bile de cauciuc spre o uşă din incinta societăţii timp în care ceilalţi indivizi au sustras aproximativ 8 kg de bijuterii din aur aflate pe rafturile magazinului. Dacă se confirmă ipoteza jafului armat şi la spargerea de ieri ar fi cel de-al doilea înregistrat la magazinele "Silver Star" din municipiul Călăraşi.

sursa : Observator De Calarasi

Deliciosu - Bagabontii si muzica lor



01.  Deliciosu – Bagabontii si muzica lor
02.  Deliciosu – Sentimente
03.  Deliciosu – Doar o viata ft. Mada Boldea
04.  Deliciosu – Banii ft Boozz1
05.  Deliciosu – Baieti ca voi ft Madafacaru
06.  Deliciosu – Revolutia Hip-Hop
07.  Deliciosu – Din cand in cand ft DaViglio
08.  Deliciosu – Atmosfera de scandal ft Madafacaru
09.  Deliciosu – Sentimente ( RMX ) ft Tero
10.  Deliciosu – Ultimul apel ft Boozz1
11.  Deliciosu – Antrenament lyric ft Madafacaru & Tero
12.  Deliciosu – De strada ft Boozz1
13.  Deliciosu – Fara foc nu iese fum ft Boozz1 & Tero
14.  Deliciosu – Nopti albe
15.  Deliciosu – Patratu rosu ft Boozz1
16.  Deliciosu – Sedinta finala ft Dagama
17.  Deliciosu – Ard circuitele ( RMX ) ft Madafacaru
18.  Deliciosu – Ca o ultima suflare
19.  Suppaplayazz ( Deliciosu & Madafacaru ) – Sfertul 4 ( Bonus track )

vineri, 26 noiembrie 2010

Infinite Skillz & Poetu`Pervers – DETONATOR (download)


Direct de la frati, de peste Prut, adică din Republica Moldova, reprezentată de Poetu’ Pervers alături de Infinite Skillz reprezentând Bucurestiul vine o explozie auditivă pe 14 trackuri sub forma unui “DETONATOR“. La producţie se află 2PProduction iar pe unele piese puteţi asculta zgârieturile de vinil ale lui DJ Flow. Un album pe care unele persoane îl aşteptatau de peste un an, este gata şi poate fi downloadat de mai jos:
Tracklist
01. Intro
02. Primul sunet
03. Dacă poţi dormi
04. The end (skit)
05.  Detonator
06. Omul sistem
07. Sărăcie
08. 2009 Spînzurat
09. Când treci strada
10.  Sociopat
11. Conflicte religioase
12. Outro

_______BONUS_______
13. Sărăcie (remix)
14. Ascultă-mi produsele

Detonează


Sursa : BSS

Acelash – Partea bună (audio)





Pe BSS sa lansat in exclusivitate “Partea bună” care este cel de-al doilea single extras de pe viitorul album “Doar pentru noi” – semnat Acelash, care va fi lansat în 2011.  Primul single de pe album, “Zâmbeşte” beneficiază de un videoclip, despre care puteţi afla mai multe informaţii aici. Până la materialul din 2011, vă propun să ascultăm şi să vedem “Partea bună“:




versuri: Acelash / negativ: Shift / mix & master: Shift

joi, 25 noiembrie 2010

Compilatie: Hip Hop Inseamna Arta vol.1


RadioONMusic.ro lanseaza astazi un nou proiect dedicat vizitatorilor nostri. Este vorba de compilati "Hip Hop Inseamna Arta", care va ofera cateva piese ale artistilor romani gratuit. Materialul este impartit in cateva volume, iar primul volum este realizat de Lil Freek. Despre structura compilatiei, putem sa va spunem ca contine 10 track-uri, iar printre artistii care-i veti regasi pe material se enumera: Ad Litteram, Subsapte , Praetor, Ais the Chef, Aforic, creTzu, Criss Blaziny, Estradda, Heas si NORD. Va invitam sa descarcati "Hip Hop Inseamna Arta" si sa ne lasati parerea voastra.

Trebuie sa va anuntam ca acest material contine doua piese in exclusivitate. Este vorba de piesa "Lumea Asta", semnata Estradda in colaborare cu Tox si "Matrice", semnata Heas. In continuare asteptam parerile voastre despre compilatie.

Tracklist:


01. Ad Litteram -Pe fortele mele- feat. Bitza & Doc
02. Aforic - 25 de ani
03. Ais the Chef feat. Achtern Styg, I-gura & Cumicu - Microfonul Liber 1-2
04. creTzu - Am fost (prod. Zagga, Benzen)
05. Criss Blaziny feat Iza- Dimensiuni(Produsa de Sagace Snephrue)
06. Estradda feat. Tox - Lumea Asta
07. Heas - Matrice
08. NORD - Fabrica de viscol (cu Chimie)
09. Praetor - Singur La Joaca cu Dj Pedro
10. Subsapte - Cocon

miercuri, 24 noiembrie 2010

Parannoya – Impreuna Pentru Hip Hop


Azi va prezint o piesa si anume “Parannoya – Impreuna Pentru Hip-Hop ” sau intro de pe side-ul A al compilatiei cu acelasi nume ca al piesei.Auditie Placuta!

sâmbătă, 20 noiembrie 2010

C13 – Lube’ – Pink Piece


Uite ca revin si baietii de la C13 Calarasi.De data asta Lube face o piesa in Comuna Floresti Judet Prahova.Hai sa vedem cum se combina rozu cu negru.Vizionare placuta!

Sangre – Eternia (Download)


A ieşit albumul Sangre. E vorba de noua formulă Hades Records compusă din Maerry (fost membru KST) impreună cu Keri. Albumul se numeşte Eternia, e gratis la DOWNLOAD, iar pentru colecţionari există o ediţie limitată pe Magazinul Hades
Tracklist
01.Sangre – Intro ( Ceva nou )
02.Sangre – Eternia cu Boogie
03.Sangre – Dor de Libertate cu Vudu
04.Sangre – Rasarit Remix
05.Sangre – Locul meu cu DJ Undoo
06.Sangre – Gustul Victoriei cu creTzu
07.Sangre – Interludiu
08.Sangre – Viteza Ucide
09.Sangre – In pasi de dans
10.Sangre – Se Cheama… cu Dedey
11.Sangre – Interludiu
12.Sangre – Revolutia Gandului cu DJ Limun

Download

Big Tow feat A-Lexxa si Grinder – Marfa de export (Video si Making Off)


Cat am lipsit eu am observat ca baietii de la Sound Proof Studio au pregatit si un video la piesa Big Tow feat A- Lexxa si Grinder – Marfa de export plus making off.Vizionare placuta!













Metafora feat NeLegitim – In subterane


Alo se aude?Aici e hip-hop.Azi o sa va prezint o piesa de pe compilatia Impreuna pentru Hip-Hop vol.3 si asa o sa fac cu toate piesele.O sa revin cu detalii despre ei.

Cei mai norocosi din lume


Dupa zicala “Prost sa fi noroc sa ai” va prezint un filmulet foarte interesant.
Vizionare Placuta!
Cei mai norocosi din lume ...

Promoveaza-ti muzica la RadioONMusic

RadioONMusic va incepe astazi a doua editie din emisiunea "Promoveaza-ti muzica la RadioONMusic", in care vom promova piesele care le-ati trimis pe mailul nostru. DJ-ul emisiunii va fi Lil Freek, care va intra pe frecvente alaturi de voi astazi (luni), de la ora 22:00 la 22:30.

Mail-ul pe care putea trimite piesele voastre este promoveaza@gmail.com, iar noi vom selecta cele mai bune, pentru a le difuza. Ne rezervam dreptul de a refuza difuzarea materialelor care nu au nicio tangenta cu hip hop-ul.



P.S.: Va rugam lasati-ne langa piesa atasata si detalii, deoarece castigatoarea va fi publicata cu detaliile lasate de dumneavoastra. Multumim !

UPDATE: In fiecare emisiune, echipa RadioONMusic.ro, va hotara care piesa va fi publicata din cele difuzate, pe blogul nostru. Va uram bafta tuturor !

luni, 15 noiembrie 2010

HipHopLive ep.1


Invitat: Cabron.

Istoria Hip-Hop-ului Romanesc (video)


Dupa varianta text a istoriei din Hip-Hop-ul Romanesc va invit sa vedeti si o varianta video.Vizionare Placuta

istoria hip hop-ului romanesc


istoria hip hop-ului romanesc

Istoria Hip-Hop-ului Românesc


Cap. 1 1.1 Priviri in trecut
Cu mai bine de un sfert de secol în urmă se năştea în S.U.A. un curent care avea să zguduie întreaga lume. Născut din revoltă, hip- hop-ul îşi are originile în muzica sclavilor de culoare, acele celebre Gospel- uri, care nu erau altceva decât suferinţele şi întristările lor exteriorizate prin muzică. Însă de la corurile Gospel şi până la primele manifestaţii stradale de hip- hop drumul a fost lung. Îmbinând Blues-ul cu Jazz- ul şi cu R&B- ul anilor ‘50, stilul s-a concretizat abia la începutul anilor ‘70. Primii artişti care au combinat ritmul cu versurile sunt componenţii trupelor Watts Prophets şi The Last Poets. Deşi primele trupe cu rezonanţă internaţională au apărut în anii ‘80, anul 1979 a adus un progres remarcabil. Sugar Hill Gang a semnat piesa “Rapper’s Delight”, piesă ce a ajuns într-un Top 40 şi care a deschis drumul următorilor, captând atenţia publicului. Au apărut nume ca Grand Master Jay, Khurtis Blow sau Whodini, care sunt consideraţi părinţii old- school rapului. Ei au fost cei care au stabilizat mişcarea văzând din hip-hop o şansă reală de a câştiga bani şi nu în ultimul rând faimă. Au fost cei care au vorbit pentru prima oară întregii lumi despre ce nu merge bine, spunând lucrurilor pe nume. Imboldul fiind dat, curentul s-a dezvoltat incredibil de rapid. Hip-hop-ul a devenit în scurt timp o adevărată industrie, implicând tot mai mulţi bani şi captând o atenţie tot mai mare. Casele de discuri au observat fenomenul, drept urmare tot mai mulţi artişti au semnat contracte, ce au asigurat promovarea necesară succesului. Cerinţa mare de concerte, apoi de turnee, a atras atenţia publicului larg şi în special a mass- mediei deoarece numărul mare de fani şi numărul celor implicaţi în hip-hop demonstra că întreaga mişcare era în ascensiune. Presa realiză că cei care se adunau la concerte o făceau nu doar de dragul de a asculta muzică ci pentru că cei de pe scenă aveau ceva de zis, aveau ceva de demonstrat. A fost momentul în care nu s-a mai putut face nimic în ideea de a opri fenomenul hip-hop.

1. 2 În interiorul graniţelor
La scurt timp după terminarea evenimentelor din anul 1989, evenimente ce au zguduit din temelii o naţiune întreagă, România a rupt lanţurile Estului, îndreptându-şi privirile spre Occident. La doar doi- trei ani după Revoluţie, atât sistemul politic, social cât şi toate ramurile economiei româneşti priveau modelul apusean deşi erau adânc înrădăcinate în cel socialist. Astfel, începând cu anul 1990, datorită instaurării democraţiei, deci a libertăţii şi a dreptului de a alege, hip-hop-ul a primit undă verde pe teritoriul ţării noastre. Pentru prima oară în istoria ei, România simţea influenţele hip-hop-ului.
Totuşi, neajunsurile şi abisurile de care suferea ţara noastră în aceea vreme au făcut imposibilă promovarea artiştilor străini, la nivel profesional, pe teritoriul nostru. Reţelele de distribuţie erau inexistente sau în cel mai bun caz, slab conturate, posturile de radio îşi făceau apariţia însă erau dezorganizate, în timp ce pirateria era singura cale concretă de promovare. S-au creat adevărate pieţe de schimb de casete cu rap-eri străini printre amatorii acelor vremuri. Din ce în ce mai mulţi vroiau să pună mâna pe câte un album, casetele originale ajungând la o valoare inestimabilă. Curentul hip-hop prindea rădăcini. De la simpli ascultători şi până la primele producţii proprii a fost un singur pas. Şi acel pas a fost făcut foarte repede. Şi-au făcut apariţia primii inşi care au încercat, pentru început, să copieze piesele din străinătate. Au fost primele tendinţe clare de formare a hip-hop-ului autohton.

1.3 Primele trupe
Sunt primii oameni, copii, care au surprins ascensiunea curentului hip-hop din România şi au decis să crească împreună cu el. Au apărut primele trupe formate din amatorii genului, trupe ce pot fi considerate bazele hip-hop-ului românesc, asemănătoare celor din old-school rap-ul de peste ocean. Nume ca R.A.C.L.A., M&G, Paraziţii, Demonii sau Black Underground îşi făceau simţite prezenţa în hip-hop-ul românesc, urmate de Il-egal, Morometzii, Delikt, Gangsta Clique, Ghetto Birds şi altele. Unele din aceste trupe există şi astăzi, însă sub alte denumiri sau alţi componenţi. Calea de concretizare a fiecărei trupe a fost una extrem de lungă şi controversată. Nici una din trupele mai sus amintite şi care există şi azi nu are aceeaşi componenţă ca acum 8-10 ani. O dată cu anii, fiecare şi-a format un anumit stil, şi-a impus o anumită atitudine, câştigându-şi partea de public. După cum spuneam, unele din trupele mai sus menţionate există şi azi, precum R.A.C.L.A., Paraziţii sau M&G dar ce s-a întâmplat cu celelalte? Au avut loc diferite schimburi de componenţi, fapt ce a dus la dispariţia unor trupe dar şi la apariţia altora. Un exemplu clar este cel al trupei Ghetto Birds al cărei component de bază, Puya, împreună cu textierul de la Il-egal, Sişu, au format în 1996 La Familia. Numele de Ghetto Birds a dispărut definitiv însă cel de Il-egal a rămas. Un alt exemplu ar fi cel al trupei Demonii, din care făcea parte Uzzi, pe atunci sub porecla Drama. Trupa a dispărut definitiv după ce Uzzi a trecut sub tutela Black Underground, ce a devenit mai târziu B.U.G. Mafia. Trupele începeau deci, să apară. A fost momentul în care, încă, toate erau la acelaşi nivel şi toate se luptau să se ridice, ajutându-se între ele. S-a ajuns în punctul în care nici în România hip-hop-ul nu mai putea fi oprit, transformându-se încet dar sigur într-un fenomen cu o acoperire naţională, chiar dacă trupele bucureştene dominau.

1.4 Promotori şi acţiuni concrete
Au fost întreprinse cu scopul de a mediatiza mişcarea hip-hop şi de a face posibilă extinderea , ramificarea şi stratificarea ei. Rap-erii autohtoni au înţeles nevoia de unitate, motiv pentru care trupele ţineau unele la altele şi se ajutau reciproc fapt ce, mai târziu, a dispărut dintr-o serie de motive cu conţinut subiectiv. Una dintre cele mai concrete, clare şi nu în ultimul rând necesare acţiuni din domeniul muzical al unui artist este cea de lansare a unui album, indiferent de genul muzical abordat. Un album bine lucrat şi promovat cu profesionalism asigură o mare parte din succesul unui artist, făcând ca faima lui să sporească într-un ritm mult mai alert. „Rapsodia efectului defectului” este numele primului album de hip-hop din România, album aparţinând trupei R.A.C.L.A., lansat în anul 1995. Au urmat, în acelaşi an, Paraziţii cu al ei „Poezii pentru pereţi” şi B.U.G. Mafia cu albumul de debut, intitulat „Mafia”. Ei au adus primele piese de rap lucrate ca şi concept pentru albume, reuşind să pună bazele hip-hop-ului românesc. Au fost cei care au turnat şi fixat temelia. Însă nu ar corect să afirm că singurii “vinovaţi” de tot ceea ce s-a întâmplat atunci au fost doar membrii trupelor mai sus amintite. Există inşi care au ajutat într-un fel sau altul mişcarea prin diferite acţiuni întreprins, mai ales între anii 1991-1996 şi care nu fac neapărat parte dintr-o trupă oarecare. Un prim exemplu ar fi Adi Niculescu, organizatorul unuia dintre primele concerte, în adevăratul sens al cuvântului, de hip-hop din ţară, care a avut loc la Teatrul Ion Creangă din capitală, în primăvara lui ‘95 şi s-a intitulat „Rap Attack”. Show-ul a adus pe scenă nume ca M&G, B.U.G. Mafia (în vechea formulă) şi Demonii. Succesul primului concert a atras de la sine organizarea unui alt „Rap Attack”, doar o lună mai târziu. O diferenţă considerabilă dintre cele două ediţii vizează trupa B.U.G. şi constă în faptul că la primul concert versurile trupei erau în engleză, în timp ce, o lună mai târziu, trupa cânta în română. Limba engleză nu a caracterizat doar trupa B.U.G. în acele vremuri deoarece primele piese autohtone nu au fost altceva decât modificarea minimă a pieselor străine. De fapt, chiar şi după trecerea la limba română, a fost necesară o bună perioadă de timp pentru ca unele trupe să înceteze să traducă versurile rap-erilor străini şi să împrumute doar ideile acestora, împreună cu influenţele muzicale. A fost un pas uriaş dar care a trebuit făcut pentru a putea vorbi apoi de un fenomen autohton. Un alt personaj care a jucat un rol esenţial în lansarea hip-hop-ului în România a fost şi este Dj. Sleek, care poate fi considerat un adevărat pilon al întregii mişcări. În anul 1991 a realizat prima emisiune radiofonică de gen din ţară, la Radio Nova, intitulată Hip-Hop Radio Show. Realizator, mai târziu, al emisiunii Deep Beats de la Pro FM, Sleek se numără şi el printre fericiţii care au organizat primele concerte de rap din ţară. Pe 6 octombrie 1994, cu doar câteva luni înainte de „Rap Attack”, Dj. Sleek a organizat un concert de rap în Club A, concert ce a adunat majoritatea trupelor momentului respectiv. Ca fapt divers, concertul a intrat în istorie ca urmare a faptului că a fost primul show al celor de la B.U.G.

1.5 Căile de promovare
Între anii 1994-1996 au apărut o serie de trupe de rap care au făcut posibilă extinderea fenomenului hip-hop. Această extindere însă, a adus de la sine şi unele aspecte negative. Unul dintre ele poartă semnătura Consiliului Naţional privind Audio- Vizualul, care a sugerat posturilor de radio existente să înceteze promovarea subculturii transmise prin muzica hip-hop. Era începutul unei strânse legături care durează şi astăzi, între trupele de rap şi prea iubitul C.N.A. Lovitura nu a fost una puternică şi asta se datorează faptului că formaţiile de gen ale momentului nu au fost promovate neapărat de posturile de radio legale ci de radiourile pirat. Acestea au fost cele care au făcut publice piesele trupelor de rap, reuşind printr-o simplă strategie de difuzare să le impună audienţei. Un exemplu concret îl poate reprezenta trupa Il-egal , ale cărei piese au fost promovate de radiourile pirat, la sfârşitul anului ‘96. Un alt aspect al promovării îl constituie casele de discuri. Acestea au început să apară după Revoluţie, singura de până atunci fiind Electrorecord-ul. Apariţia caselor de discuri a generat o serie de urmări benefice întregului fenomen. Contractele semnate de membrii trupelor cu casele de discuri au obligat ambele părţi să acţioneze cu profesionalism. Trupele au fost nevoite să producă piese de bună calitate şi pe cât posibile difuzabile unui public cât mai larg, în timp ce casele de discuri şi-au asumat răspunderea de a-i promova cât mai bine cu putinţă. Dar şi aşa, modul în care trupele existente s-au făcut cunoscute a fost diferit. Dacă trupa B.U.G. Mafia, de exemplu, a lansat primul său album, intitulat „Mafia” , sub casa de discuri Amma, semnând cu aceasta un contract în 1995, în acelaşi an, Paraziţii a debutat cu albumul “Poezii pentru pereţi”, ca produs independent. Abia peste un an, succesul vânzărilor obţinute de pe urma albumului i-a adus trupei Paraziţii un contract cu o casă de discuri, Digital Record. Această situaţie s-a datorat nu diferenţei dintre cele două trupe, diferenţă care a fost de-a lungul anilor discutată, ci împrejurărilor survenite atunci, pe plan muzical. Cea mai reprezentativă casă de discuri, care a acordat o mare importanţă trupelor de rap din România a fost şi este Cat Music/ Media Services, reprezentant Sony Music pentru ţara noastră. Înfiinţată în 1991, casa de discuri a promovat toate genurile muzicale noi din ţară, printre care şi hip-hop-ul. Este casa de discuri care a reunit cele mai reprezentative trupe de gen, începând cu B.U.G. Mafia, La Familia şi continuând cu Marijuana, Don Baxter şi a lui Royală Mare, Delikt, Da Hood Justice, Il-egal şi alţii. Fenomenul a avut mult de câştigat atunci când s-a extins în sectorul mass-media, deşi presa nu a fost prea încântată la început, ignorându-l chiar în totalitate. C.N.A.-ul a lăsat puţin garda, motiv pentru care piesele trupelor au început să fie difuzate pe posturi de radio, precum Pro FM, Radio Contact sau Radio 21. În legătură cu mass-media, un lucru trebuie precizat şi anume relaţia, mai mult sau mai puţin directă, dintre trupe şi presă. Aici sunt amintite, din nou, cele două trupe, Paraziţii şi B.U.G. Mafia, datorită modului diferit de abordare privind acest aspect. Paraziţii a avut, încă de la început, o bună relaţie cu fanii şi cu presa în special, reuşind să-şi creeze un tip de imagine. B.U.G. însă, a acţionat diferit, depărtându-se de reprezentanţii presei sau uneori atacând o parte din ei. Aceste abordări diferite au avut uneori aspecte nedorite, însă temporare, dar au avut succes în cazul ambelor trupe.
1.6 "Pantelimonu' petrece"
Este piesa semnata B.U.G. Mafia, de pe EP-ul intitulat "Înc-o zi, înc-o poveste" din anul 1996. A avut un succes nemaipomenit, fiind cunoscuta destul de repede în întreaga tara.
Prin textele celor trei baieti, Mr. Juice, Uzzi si Daddy Caddy, cartierul Pantelimon devenea cunoscut peste tot. Trupa a încercat sa faca un videoclip la aceasta piesa, încercându-si norocul la postul de televiziune Tele 7 abc, dar fara nici un rezultat.
Trebuiau sa mai treaca doi ani pentru ca B.U.G. Mafia sa filmeze primul videoclip din cariera si nu numai.
"Pantelimonu' petrece" a fost catalogat ca un material excelent si pentru piese ca: "Moarte pentru moarte" sau "Înc-o zi, înc-o poveste". Marijuana, prima rap-erita autohtona, si-a facut debutul pe acest EP.
Coperta casetei contine un mesaj din partea B.U.G. Mafiei catre Tennie, I.E.S. si B.I.P., componentii trupei Parazitii, mesaj destul de dur, care atesta "buna întelegere" dintre cei doi piloni ai hip-hop-ului românesc. Starile de criza au disparut abia dupa doi ani, în 1998, când cele doua trupe, putin mai mature, s-au intersectat într-un fel.
1.7 Cartelul ºi Sindicatul
Sunt doua grupari de trupe care îsi au originea în celebrul conflict dintre East Coastul si West Coast-ul hip-hop-ului american. Într-adevar exista diferente între cele doua curente dar nu trebuie uitat faptul ca ambele apartin aceluiasi gen.
Membrii West Coast-ului descriu viata din cartiere, viata plina de averi obtinute din surse mai mult sau mai putin conventionale, muzica fiind mai melodioasa, cu accente clare comerciale. La cei din East Coast, textul este mai putin direct, cu referiri la aspectul social al vietii, linia melodica fiind mai putin comerciala. Sunt motive pentru care între cele doua tabere au izbucnit stari conflictuale ce au dus la pierderi majore pentru toti participantii.
Acest conflict a intrat în istorie prin moartea a doi dintre cei mai de seama rap-eri de talie mondiala. Pe data de 7 septembrie 1996, 2Pac, cel mai reprezentativ rap-er de pe Coasta de Vest a fost împuscat în masina mentorului sau, patronul casei de discuri Death Row, Suge Knight. Sase zile mai târziu, întreaga respiratie a comunitatii de rap din lume
a fost oprita, inima slabita a lui 2Pac încetând sa mai bata.
Un an mai târziu, simbolul Coastei de Est, Notorious B.I.G. a fost ucis în plina
strada. Lumea ramânea fara doi maestrii de ceremonii remarcabili, 2Pac si Notorious B.I.G. intrând în istorie pentru tot ce au facut, scris, zis dar si pentru felul în care au trecut în nefiinta.
În momentul în care hip-hop-ul a patruns în România si acest conflict a început sa prinda radacini printre trupele noastre. Asa a luat nastere Cartelul, reprezentant al West
Coast-ului, care a adunat trupe precum B.U.G. Mafia, La Familia, Il-egal, Marijuana,Don Baxter. Viata lui a fost una scurta, deoarece trupele membre au preferat sa actioneze, mai mult sau mai putin, independent.
Reprezentantul East Coast-ului a fost si este Sindicatul, care reuneste pâna si astazi trupe precum R.A.C.L.A., Da Hood Justice, Ghetto-Dacii si multe altele, majoritatea ramase la stadiul de anonimat pe plan national.
1.8 Pregãtirile pentru a doua jumãtate
Este vorba despre evenimentele, deloc neglijabile, ce au avut loc în anul 1997, an ce încheie prima etapa majora, din cadrul primului deceniu de hip-hop din România.
Trupa B.U.G. Mafia a lansat primul maxi-single din România, intitulat "Hoteluri", produs de Cat Music/Media Services. A fost un pas îndraznet, atât din partea trupei, cât mai ales din partea casei de discuri, care ar fi putut pierde enorm de pe urma acestei
actiuni. Totusi, proiectul a fost unul reusit, vânzarile vorbind de la sine. Formatul a fost de asemenea inedit, caseta aparând îmbracata în carton, pentru colectie, ideea apartinând celor trei "mafioti".
Dar ce e prea mult strica. Albumul lansat în acelasi an, intitulat "Deasupra tuturor" a fost unul foarte contestat. Majoritatea pieselor nu au refrene si din cauza lipsei acestora dar si a altor elemente precum efectele, atât de pe voci cât si de pe instrumentale, destul de slabe, albumul nu a avut succesul scontat. A fost o lectie pe care trupa a trebuit s-o învete, pentru ca, un an mai târziu, în 1998, Mafia sa revina în forta.
Un alt eveniment important, pentru acest an, l-a constituit lansarea albumului "Baieti de cartier" de catre trupa La Familia, care astfel si-a facut debutul, în plan discografic, pe scena rap-ului autohton. Formata în 1996, La Familia si-a început activitatea cântând în deschiderea concertelor trupei B.U.G. Mafia, legatura dintre cele doua trupe fiind cea mai cunoscuta dintre toate trupele de gen din tara.
Albumul a fost lucrat dupa modelul occidental pur, continând interludii si efecte bine gândite si lucrate, piesele trecând de la una la alta, modalitate folosita cu si mai mult succes de catre B.U.G., mai târziu, pe albumul "Dupa blocuri". Din lipsa banilor, baietii au fost nevoiti sa înregistreze albumul într-un studio slab, unde au pierdut mult din calitatea sunetului, acest aspect fiind destul de evident si relevant în acelasi timp. Daca muzica a fost facuta de ambii componenti ai grupului, textele au fost semnate de Puya,
care va ramâne textierul trupei pâna la albumul "Bine ai venit în paradis", din 1999.
"Baieti de cartier" reuneste prin colaborari nume ca: Uzzi, Mr. Juice (B.U.G.
Mafia), Delikt, Don Baxter, Il-egal si altii. Vocile feminine ocupa un loc destul de important si îsi aduc considerabil aportul cu privire la calitatea pieselor, reprezentantele de seama fiind Irina si Energy. Cele mai reusite piese de pe album sunt "Femeia mea" si "Cu fruntea sus" dar întregul album a fost catalogat ca fiind unul de succes, motiv pentru care, în 2001, înca se mai afla în vânzare.
Colaborarea cu Il-egal a avut ca scop principal promovarea cartierului Salajean, locul de provenienta atât a celor doi din Il-egal, cât si a celor din La Familia, pentru a-l face "cunoscut tuturor". De fapt, primele cuvinte de pe albumul "Baieti de cartier" sunt identice cu ultimele si anume: "Balta Alba- Salajean".
Albumul de rap al anului 1997 a fost declarat "Suta", album semnat de Parazitii si editat de Digital Record. Este albumul care a adus o noua latura hip-hop-ului românesc si anume caterinca sociala.
Prima piesa este intitulata "Bagabontii" si este piesa al carei remix va aduce
componentilor trupei, un an mai târziu, consacrarea. Merita mentionat faptul ca aceasta piesa, compusa înainte de '99, este singura cântata de Parazitii prin concerte, restul repertoriului fiind alcatuit din piese de pe albume lansate dupa 1999.
Problema banilor pare a fi un punct comun, atât pentru Parazitii în piesa "Banii naduc fericirea", cât si pentru La Familia în "Banii fac pamântul sa se-nvârta". Cele mai bune piese de pe Suta" sunt "Prieteni" si "Am tot si nimic".
"A vorbi e usor" critica componentii unor trupe de rap, simtindu-se si replica data celor din B.U.G. Dar versul "'97 anul meu, '98 iar al meu" s-a dovedit a fi doar pe jumatate adevarat, în conditiile în care anul 1998 a stat în totalitate sub semnul B.U.G. Mafia.
Anul 1997 a marcat sfârsitul primilor cinci ani de hip-hop din România, delimitând vizibil calitatea rap-ului de pâna atunci fata de cel de apoi.
Primul deceniu de hip-hop din Romania
1992- 2002
1998
Cap. 2
2.1 În general
2.2 Pe mâna profesionistilor
2.3 Catalina Toma
2.4 Al doilea album Il-egal
2.5 Cel mai bine e acasa
2.6 Albumul anului
2.7 Primul videoclip de hip-hop din România
2.8 Atomic TV K-lumea
1998 Cap. 2
2.1 În general
Anul 1998 a adus în hip-hop-ul românesc o schimbare uriasa resimtita pe toate planurile pietei muzicale. De la calitatea pieselor si pâna la aspectul produselor muzicale (casete, CD-uri) s-au putut observa îmbunatatiri. La baza acestor îmbunatatiri au stat diferiti factori, care individual poate nu au avut o pondere mare, dar luati împreuna au insemnat mult.
Aparitia studiourilor de înregistrare competitive a fost primul factor care a
contribuit la aceasta schimbare. Artistii au câstigat mult prin îmbunatatirea calitatii sunetului, fapt ce a condus la un numar mare de vânzari.
Un alt element cheie a fost perceptia publicului fata de muzica româneasca, în general. Poporul, s-au cel putin o parte din el, a început sa se sensibilizeze cu privire la productiile românesti. Acest lucru s-a concretizat prin cererea de catre public a trupelor si pieselor autohtone, ce a condus de exemplu, la un numar mare de concerte, primele turnee nationale sau introducerea pieselor românesti în play-listul posturilor de radio.
Ascensiunea muzicii românesti este dovedita, de exemplu, prin recordul în materie de vânzari a casei de discuri Cat Music/Media Services, record de aproape un milion de unitati în anul 1998.
Din punctul de vedere al hip-hop-ului, al saselea an de rap a adus pentru România primul videoclip de acest gen din istorie, anul '98 fiind, fara îndoiala, anul Cartelului, anul B.U.G. Mafia.
Absenta trupei Parazitii a facut posibila, fara prea multe greutati, dominarea scenei rap de catre B.U.G., sustinuta de La Familia si Il-egal. Toate cele trei trupe au lansat
albume cu greutate reusind sa se impuna în fruntea clasamentului de hip-hop autohton.
S-au simtit prezentele tot mai accentuate a vocii feminine în rap-ul românesc precum si a primelor tendinte de producator din partea unor artisti din domeniu. Motivul absentei trupei Parazitii nu va fi discutat dar merita mentionat faptul ca a fost perioada când s-a concretizat stilul grupului, albumul lansat un an mai târziu confirmând cele spuse.
Astfel, 1998 nu este altceva decât un an care marcheaza începutul celei de-a doua parti din primul deceniu de hip-hop din România, nu doar calendaristic ci si calitativ.
2.2 Pe mâna profesioniºtilor
Am pomenit la începutul capitolului de aparitia studiourilor de înregistrare
competitive, care datorita cererii, au aparut în 1998 într-un numar destul de mare. Unele dintre ele au existat si înainte, însa nivelul de calitate al sunetului era pus sub semnul îndoielii.
S-au evidentiat trei studiouri, care au devenit, în perioada înregistrarilor, o a doua casa pentru membrii trupelor: Midi Sound, Magic Sound si Hit Factory, ultimul situat în afara capitalei, la Sebes, Alba.
Trupele au apelat la compozitori cu renume, nu pentru texte ci pentru negative, renuntând partial sau total în a-si face singuri instrumentalele. Iata deci, un alt element care a contribuit enorm la îmbunatatirea hip-hop-ului românesc.
Nume precum Zsolt Kerestely si fiul lui Andrei sau Camil Beldeanu si-au facut
aparitia pe copertele albumelor semnate B.U.G. Mafia, La Familia sau Il-egal, la care se mai adauga nume de profesionisti precum Edy Schneider, Andrei Vlad, Gabi Mitran, Cristi Dobrica.
Aceasta colaborare între cei mai buni a avut un singur rezultat si anume succesul pentru toti cei implicati.
2.3 Cãtãlina Toma
Este vocea pe care o putem recunoaste pe majoritatea pieselor albumelor semnate
B.U.G. Mafia si La Familia, adica pe "de cartier" si pe " Nicaieri nu-i ca acasa".
Meritul i-a apartinut lui Don Baxter, care în 1998 a propus-o pe Catalina baietilor din B.U.G. datorita vocii ei, care, trebuie sa recunoastem, este excelenta. De la Mafia si pâna la trupa La Familia pasul a fost scurt.
Pe albumul "de cartier", începând cu piesa "Viata-i doar un drum spre moarte", "Poveste fara sfârsit", "De cartier" si terminând cu "Ai grija de smenaru' tau", vocea Catalinei a lasat o amprenta puternica, reusind sa contribuie la succesul pieselor. Acelasi aport l-a adus si în cazul La Familiei, la piesele "Asa-i frumos", "Poveste de cartier" si "Cine a zis ca e usor".
Colaborarea Catalinei Toma cu B.U.G. Mafia a provocat, mai ales dupa lansarea albumului "de cartier", unele scandaluri. Catalina a declarat de mai multe ori reprezentantilor presei ca succesul trupei si a albumului s-a datorat vocii ei, în mare parte.
Altii, au spus ca întreaga faima obtinuta de Catalina în 1998 si dupa aceea (dar nu pentru mult timp) a rezultat de pe urma colaborarii cu B.U.G., trupa care a ajutat-o sa-si creeze un nume în România, pe piata muzicala.
Adevarul este ca ambele tabere au avut dreptate, deoarece atât B.U.G. Mafia cât si Catalina Toma au avut de câstigat de pe urma acestei colaborari.
2.4 Al doilea album Il-egal
Se intituleaza "Timpul se scurge" si a fost lansat dupa maxi-single-ul "Niciodata nimeni", primul maxi-single al trupei.
Albumul debuteaza putin diferit fata de celelalte, si anume nu printr-un intro ci prin piesa "De aici pâna acolo sus" în colaborare cu Reini T, piesa dedicata memoriei lui Ciprian "Cipa" Georgescu. Daca în 1998, La Familia au renuntat la Onny si July în favoarea Catalinei Toma, Il-egal a apelat la cale doua voci feminine pe "Timpul se scurge", reusind un salt calitativ în ceea ce priveste refrenele pieselor.
Referitor la acest album si la Il-egal în general, merita mentionate doua lucruri interesante. Piesa "Bagabontii fac cartierul sa se-nvârta" în colaborare cu Mr. Juice (Tataee din B.U.G.) reprezinta singura legatura directa dintre Il-egal si B.U.G. Mafia, în decursul primului deceniu de hip-hop din tara. Pe nici un alt album Mafia sau Il-egal, cele doua trupe nu se vor mai întâlni pentru a colabora în vreun fel. Dar, într-o alta ordine de idei, piesa este reusita, motiv pentru care ea a aparut un an mai târziu pe compilatia "Star
de cartier".
Al doilea lucru interesant implica de data aceasta si trupa La Familia. Nu doar pe Timpul se scurge" ci si pe celelalte albume se simte legatura strânsa dintre Sisu din La Familia si membrii trupei Il-egal, în timp ce a doua jumatate din La Familia, Puya, colaboreaza mai mult cu B.U.G. Mafia. Explicatia este relativ simpla si consta în faptul ca Sisu a facut cândva parte din Il-egal, trupa pe care a parasit-o pentru a forma La Familia.
Versurile pieselor "Motive" si "Unu câte unu" ataca, fara a da nume însa, membrii Sindicatului. Daca tot am ajuns la versuri, trebuie spus ca albumul "Timpul se scurge"
este unul al contrastelor datorita faptului ca cele spuse în piesele "De aici pâna acolo sus"
sau "Timpul se scurge" ramân în antiteza cu atitudinea baietilor de pe alte piese ale
albumului, care au la baza idei precum jaf armat, crime, batai. Acelasi aspect îl întâlnim
înca în 1998 si pe albumul Mafiei, spre deosebire de La Familia, al carei album este mult
mai echilibrat.
Cele mai bune piese de pe album ramân "De aici pâna acolo sus", "Bagabontii fac
cartierul sa se-nvârta"si "Timpul se scurge", materialul încheindu-se cu piesa "Niciodata
un nimeni".
2.5 Cel mai bine e acasã
Unii zic ca daca B.U.G. Mafia n-ar fi lansat "de cartier" în 1998, albumul La
Familiei, intitulat "Nicaieri nu-i ca acasa", ar fi fost declarat albumul rap al anului. Au
dreptate, fara nici o îndoiala.
Cea mai cunoscuta piesa de pe album si probabil cea mai cunoscuta piesa a trupei
de pâna acum, "Tupeu de borfas", a adus lovituri grele Sindicatului imediat dupa lansarea
ei, întarind pozitia Cartelului. Au fost vizati "capii" Sindicatului, adica Rimaru din
R.A.C.L.A., Tase din Pirats Clan si întregul efectiv din Getto Dacii. Succesul piesei s-a
datorat si videoclipului filmat un an mai târziu, "Tupeu de borfas" fiind primul clip al
trupei La Familia.
"Nicaieri nu-i ca acasa" prezinta caracteristici ale stilului La Familia deja format si
extrem de competitiv. Maturizarea artistica este prezenta pe întregul album, dar se
evidentiaza prin piesele "Uneori viata e o târfa" si "Unii nu înteleg". În ceea ce priveste
piesa "Unii nu înteleg", criticii au declarat ca aceasta este copiata dupa o piesa de-a lui
2Pac, si anume "I ain't mad at cha" si ca "Tupeu de borfas" seamana cu o alta piesa
semnata 2Pac- "Made Niggaz". Exista într-adevar asemanari în ceea ce priveste linia
melodica a piesei si structura acesteia, însa versurile celor doi, Puya si Sisu, sunt adaptate
realitatilor românesti.
Diferenta dintre albumul de debut si "Nicaieri nu-i ca acasa" se poate observa
comparând varianta piesei "Baieti de cartier", din '97, cu varianta remixata din 1998,
unde nu doar instrumentatia, calitatea sunetului sunt îmbunatatite ci si tehnica vocala si
unele versuri sufera modificari în bine.
"Poveste de cartier" reuneste primele doua rap-erite ale neamului românesc,
Marijuana si Ganja, piesa fiind prima si una dintre putinele piese exclusiv feminine din
rap-ul autohton. Vocile Catalinei Toma si a celor doi baieti din 3 Sud Est, Laurentiu si
Mihai, au lasat o amprenta puternica asupra albumului. Cele mai bune piese sunt "Tupeu
de borfas", "Unii nu înteleg" si "Cine a zis ca e usor".
2.6 Abumul anului
Este, fara îndoiala, albumul lansat de cei trei componenti ai trupei B.U.G. Mafia,
Uzzi, Caddy si Tataee, si anume "de cartier".
Lucrat în studiourile Hit Factory si Midi Sound, materialul a provocat o adevarata
agitatie în masa. Nu a trebuit mult pentru ca presa, sub toate formele ei, sa ia în vizor
trupa, catalogând-o "fenomenul B.U.G. Mafia". Toate ideile, parerile, declaratiile
referitoare la Mafia, din aceea perioada, nu au facut altceva decât sa sporeasca prestigiul
trupei si vânzarile acesteia.
Amatorii genului si fanii trupei se asteptau la un album reusit si datorita succesului
pe care l-a înregistrat maxi-single-ul "Pentru '98", care a fost lansat înainte de "de
cartier". La fel ca în cazul trupei Il-egal, materialul este unul al contrastelor. Se pastreaza
înca idei ce exprima atitudini de baieti rai, duri, însa apar si texte, versuri ceva mai
profunde. Oricine poate observa diferente de mesaj dintre piese ca "Raid mafiot", "Ghici
cine s-a-ntors" sau "Limbaj de cartier" pe de o parte, si "Viata-i doar un drum spre
moarte" sau "Poveste fara sfârsit", pe de alta parte.
În legatura cu piesa "Limbaj de cartier" trebuie mentionat un lucru destul de
relevant. În cei primii zece ani de hip-hop românesc, primele doua trupe ale tarii, Parazitii
si B.U.G. Mafia, au colaborat într-un fel doar de doua ori. Prima oara a fost pe aceasta
piesa, unde Tenny-e (Cheloo) a fost invitatul baietilor din B.U.G., alaturi de Puya din La
Familia.
Gunja si Catalina Toma sunt singurele voci feminine de pe întregul album. Cu piesa
"Poveste fara sfârsit" trupa a fost la un pas de a câstiga, în cadrul Galelor Ballantine's,
titlul de cea mai buna piesa a anului. Nu a fost sa fie, însa baietii s-au simtit mai mult
decât multumiti în momentul în care publicul din sala a început sa scandeze: "Ma-fi-a,
Ma-fi-a".
A fost momentul în care Uzzi, Tataee si Caddy au constientizat faptul ca B.U.G.
Mafia devenise nu doar o simpla trupa de rap, ci un fenomen la scara nationala, o
întâietate în hip-hop-ul românesc.
2.7 Primul videoclip hip-hop din România
Dateaza din 1998 si îi are ca actori principali pe Loredana Groza si B.U.G. Mafia.
Dupa lansarea albumului "de cartier" de catre Mafia, Loredana, sustinuta de Marian
Ionescu, a contactat trupa, fiind interesata de o colaborare cu ea. Cei trei componenti au
fost greu de convins dar pâna la urma au acceptat.
Asa a rezultat piesa "Lumea e a mea", care a fost lansata pe piata sub forma unui
maxi-single inedit, datorita a mai multi factori. În primul rând, "Lumea e a mea" a condus
la colaborarea a celor mai mari case de discuri, Media Promusic si Media Services, prima
fiind producatoarea materialului, a doua ocupându-se de distributie. Colaborarea a fost
una de succes, ambele case de discuri având de câstigat de pe urma ei.
Cel de-al doilea aspect interesant consta în faptul ca maxi-single-ul "Lumea e a
mea" este primul din România în care celelalte piese, în afara celei de baza, au fost facute
de dj. precum Dj. Vasile sau Dj. Phantom (Edy Schneider).
Viorel Sergovici si Bogdan Albu sunt cei care au regizat primul videoclip hip-hop
din România, intitulat "Lumea e a mea", cu scopul de a promova maxi-single-ul. Chiar si
în lipsa unui post de televiziune muzical românesc, clipul a fost promovat de postul
national Pro TV, succesul acestuia fiind unul destul de mare.
Legatura cu Loredana Groza reprezinta prima si singura colaborare de o asemenea
amploare a trupei B.U.G. Mafia cu artisti apartinând altor genuri muzicale.
2.8 Atomic TV K -Lumea
Este numele primului post de televiziune muzical din România, care s-a implicat în
industria muzicala prin producerea de videoclipuri pentru piese din repertoriul artistilor
autohtoni.
Aparitia acestui post de televiziune a oferit, atât caselor de discuri cât si artistilor,
noi cai de promovare. Postul a actionat însa diferit fata de modalitatile din Occident.
Astfel, în perioada 1998-1999, adica în decurs de un an, Atomic a produs aproximativ 30
de videoclipuri, suportând toate cheltuielile, trupele fiind alese în functie de target-ul
postului.
Printre cele 30 de videoclipuri se numara si primul clip al trupei La Familia,
intitulat "Tupeu de borfas", care a aparut în 1999 pentru a promova albumul "Nicaieri nui
ca acasa" din 1998.
Motivul pentru care Atomic a decis sa produca din propriile fonduri aceste
videoclipuri a fost legat de nesiguranta caselor de discuri cu privire la eficienta unor
astfel de investitii. Aceasta nesiguranta a disparut în timp deoarece numarul
videoclipurilor autohtone la sfârsitul anului 2001 trecuse de 300.
Primul deceniu de hip-hop din Romania
1992- 2002
1999
Cap. 3
3.1 Cu dreptul înainte
3.2 Fara probleme
3.3 Rapsodique M&G
3.4 Anda Adam
3.5 Made in Berceni
3.6 Primul album solo din România
3.7 Da Hood Justice
3.8 R.A.C.L.A.
3.9 Casino
3.10 Primii rap-eri în postura de producatori
3.11 Cat Music versus A&A Records
3.12 Singurii din Salajean
1999
Cap. 3
3.1 Cu dreptul înainte
Daca în anul 1998 scena rap-ului autohton a fost dominata de B.U.G. Mafia, urmata
de La Familia si Il-egal, 1999 a propus un numar mare de productii hip-hop datorita
multelor trupe implicate.
Începând cu Parazitii, în a carei revenire putini au mai crezut, Morometzii, B.U.G.
Mafia, M&G, R.A.C.L.A., Da Hood Justice si continuând cu La Familia, Royala Mare,
Casino (cândva Gangsta Clique) si XXL si 10Grei- toate au lansat albume ce au schimbat
fata rap-ului românesc. Anul 1999 a adus, printre altele, primul album solo din România,
primul maxi-single al celor din La Familia si primul album produs în totalitate de Tataee
si care nu este al trupei B.U.G.
Din punct de vedere al numarului de materiale lansate, R.A.C.L.A. si La Familia au
ocupat prima pozitie, ambele lansând în 1999 câte un maxi-single si un album. Daca tot
am vorbit de producatori merita amintit Puya care, ajutat într-o oarecare masura de Sisu,
a produs maxi-single-ul Marijuanei, intitulat "Tre' sa spun".
S-au evidentiat casele de discuri Cat Music/Media Services si A&A Records prin
numarul artistilor hip-hop semnati, ambele detinând nume importante precum: B.U.G.
Mafia, La Familia, Il-egal (Cat Music) si Parazitii, R.A.C.L.A. (A&A Records).
3.2 Fãrã probleme
Se refera la albumul trupei Parazitii care, dupa o pauza de mai bine de un an, a
revenit cu "Nici o problema".
Componenta grupului a fost schimbata, Dj. Y.E.S. parasindu-i pe baieti, locul lui
fiind luat de cel mai bun dj. al neamului românesc, Freaka Da Disk, fost membru al trupei
Morometzii. Tot în 1999 Parazitii au început colaborarea cu primul label underground din
România, Rebel Music, patronat de Gianiny Munteanu, care a devenit managerul trupei.
Albumul a fost lansat în luna iulie la A&A Records, materialul fiind lucrat în Studio
Box, proprietatea lui Vlad Blându, unde Cheloo lucrase ca inginer de sunet. Piesa
"Bagabontii '99" a fost primul extras de pe album care a beneficiat de un videoclip. În
luna august clipul a doborât recordul de audienta pe Atomic, o luna mai târziu C.N.A.-ul
interzicând difuzarea acestuia.
Cele mai bune piese ramân "Nu ma schimbi", "Bagabontii '99" si "Omu' din liftu'
tau" care la sfârsitul anului a fost declarata de Pro FM piesa anului.
3.3 Rapsodique M&G
Au revenit în 1999 cu maxi-single-ul "Asa ne place", material editat de A&A
Records si lucrat împreuna cu B.U.G. Mafia si Cheloo din Parazitii.
Piesele "Asa ne place"si "Rege pentru o zi" sunt destul de diferite deoarece pe
prima se simte amprenta puternica a celor trei din B.U.G., în timp ce pe a doua piesa
vocea lui Cheloo duce înspre stilul Parazitii.
Înregistrata în Magic Sound Studio, "Asa ne place" are un caracter destul de
violent, chiar daca facem abstractie de numarul mare de cuvinte obscene. Acest caracter
însa, este totalmente motivat având în vedere jocul neloial al multor trupe din aceea
perioada, de pe scena rap-ului românesc.
Spre deosebire de "Asa ne place", unde se ating subiecte precum conflictele dintre
trupe sau felul în care acestea sunt privite în general iar in prim plan se gaseste cartierul
Pantelimon (locul de provenienta atât a B.U.G. Mafiei cât si a trupei M&G), piesa "Rege
pentru o zi" prezinta un caracter social.
3.4 Anda Adam
Este urmasa Catalinei Toma în ceea ce priveste colaborarile cu trupe din sfera hiphop-
ului. Totusi nu a beneficiat de acelasi succes de care s-a bucurat colega ei de breasla,
unii spunând ca unul din motive ar fi ca nu a aparut pe nici o piesa a trupei B.U.G. Mafia.
Într-adevar, Anda si B.U.G. nu s-au întâlnit niciodata pentru a lucra în studio dar
colaborarile întreprinse cu La Familia, trupa cu o deschidere muzicala mai larga, au
ajutat-o mult. De fapt, Puya a fost cel care i-a produs Andei piesa "Ca între fete" alaturi
de Marijuana, piesa ce a fost lansata pe piata alaturi de alte trei melodii sub forma unui
maxi-single editat de A&A Records. Însa nu doar La Familia a beneficiat de vocea Andei
Adam în 1999 ci si alte trupe precum R.A.C.L.A.
Proiectul "Nu ma uita", lansat tot de A&A, a avut-o pe aceasta ca invitata speciala
si s-a bucurat de un succes imens. "Nu ma uita" a reprezentat revenirea (destul de
controversata) a trupei R.A.C.L.A. si consacrarea definitiva a Andei Adam.
Astfel, daca în 1999 Catalina Toma a intrat sub tutela lui Don Baxter, mai apoi a lui
Papa Junior, Anda a ramas aproape de La Familia, Marijuana si R.A.C.L.A.
3.5 Made in Berceni
Este vorba despre trupa Morometzii, originara din cartierul bucurestean Berceni,
care a lansat albumul "Sud Still" atunci când înca Freaka Da Disk se mai numara printre
membrii grupului.
Editat de A&A Records, materialul a fost promovat de piesa "Oamenii mei" care a
beneficiat si de un videoclip. "Oamenii mei" reprezinta primul (si singurul pâna la ora
actuala) clip animat din România.
Majoritatea pieselor contin colaborari cu nume precum Partizanu', Kronic sau
Neg'Jack, prezenta lui Aurelian Temisan fiind o surpriza placuta. Piesele cele mai
profunde sunt "Vino sa ma vezi, mama" dedicata memoriei mamei lui 1-Q Sapro si
"Yugoslavia", aparuta în conditiile în care în acele saptamâni S.U.A. desfasura actiuni
militare asupra acestei tari.
Muzica pieselor este semnata de 1-Q Sapro si Freaka Da Disk, Camil Beldeanu,
Mircea Petru si Gabi Mitran ajutându-i pe cei doi. Cele mai bune piese ale albumului
sunt: "O simti în aer", "Vino sa ma vezi, mama" si "33' la umbra".
3.6 Primul album solo din România
A fost lansat de Mediapro Music si apartine membrului fondator din Morometzii,
1-Q Sapro.
"Yo cunosc periferiah" contine zece piese total diferite datorita diverselor subiecte
abordate. Înca din prima piesa, cuvântul "cartier" este înlocuit cu "periferia", Sapro
reusind sa se deosebeasca de tiparul existent atunci.
"Dragi heterosexuali…Playboy" aduce putina culoare albumului în timp ce
"Kontestatzi cât vretzi" este o replica data celor care ataca fenomenul hip-hop în zadar.
"Sarmaluta party" este prima piesa din tara care îmbina (cu succes) elemente din
folclor cu elemente de rap. Acelasi procedeu, doar mai slab conturat, îl întâlnim pe
"Aoleu…mi-e rau".
Spre deosebire de albumul "Sud Still", unde muzica a fost facuta în mare parte de
1-Q Sapro, pe "Yo cunosc periferiah" Mihai Alexandru este producatorul muzical.
Întregul album contine o singura înjuratura, anuntata ca atare pe coperta albumului,
prezenta pe "Ini mini Yo (tra la la)", restul pieselor fiind pe deplin difuzabile.
"Colegu' lu' Mcloud" contine o scurta lectie de istorie, cele mai bune piese fiind
"(Yo cunosc) Periferiah", "Kontestatzi cât vretzi" si "Sarmaluta party".
3.7 Da Hood Justice
Membra de baza a Sindicatului, Da Hood Justice a lansat în 1999 sub Cat
Music/Media Services cel mai bun album din întreaga cariera, intitulat "Direct din
unda'ground". De fapt, singurele actiuni concrete întreprinse de membrii Sindicatului în
'99 au purtat semnatura trupelor Da Hood Justice si R.A.C.L.A. A fost perioada în care
Cartelul începea sa câstige teren în defavoarea Sindicatului, chiar si în absenta totala a
trupei Il-egal sau scurta aparitie a celor trei din B.U.G. Mafia.
"Direct din unda'ground" reuneste prin feat-uringuri nume precum R.A.C.L.A., Dj.
Sleek, M&G si Methadon 3000. Albumul a beneficiat si de doua videoclipuri, la piesele
"Direct din unda'ground" si "Supersonic". Piesa "Scoala veche de rap" reuneste cele mai
vechi voci ale hip-hop-ului românesc: Rimaru' din R.A.C.L.A., Mary si Co G din
Rapsodique M&G.
"Sfârsit de mileniu" este cea mai reusita piesa de pe "Direct din unda'ground",
vocea lui Nai'gh'ba potrivindu-se bine cu vocea Cristinei Giurgiu.
La partea instrumentala Da Hood Justice a colaborat cu Calin C., Cristi Andrei,
Gabi Mitran si Mircea Petru. Cele mai bune piese ramân "Sfârsit de mileniu",
"Supersonic" si "Scoala veche de rap".
3.8 R.A.C.L.A.
Trupa cu primul album rap din România a lansat în 1999 proiectul "Nu ma uita" în
colaborare cu Anda Adam. Acesta a venit dupa succesul albumului lansat anterior si
anume "Rime de bine", album care a confirmat statutul trupei pe plan national.
Piesele "Belele" (în colaborare cu Roxana din Capuccino) si "Orice las" sunt cele
mai reusite si implicit cunoscute piese de pe album, "Rime de bine" bucurându-se de o
serie de colaborari din rândul membrilor Sindicatului: Piele si Os din Getto Dacii,
Na'gh'ba din Da Hood Justice, Vexxatu Vexx si Brugner din Delikt.
Revenind la "Nu ma uita", acest proiect a creat multa vâlva în jurul trupei.
R.A.C.L.A. a fost acuzata ca a facut concesii, abordând un stil mult prea comercial si ca
Anda Adam a avut o parte de vina. Într-adevar, atât piesa "Nu ma uita" cât si "Fiesta"
sunt putin diferite fata de stilul abordat anterior, însa nu trebuie exagerat.
În primul rând vocea si contributia Andei este excelenta. În al doilea rând "Nu ma
uita" este exemplul clar ca o trupa trebuie sa vânda pentru a mai ramâne la o casa de
discuri si ca varianta pieselor comerciale este de cele mai multe ori cea mai buna solutie.
Absolut toate trupele hip-hop din România au piese comerciale sau cel putin cu tendinte
de comercial chiar daca membrii unora nu o vor recunoaste niciodata.
În concluzie, ignorând toate remarcile care au fost facute la adresa proiectului, "Nu
ma uita" s-a bucurat de un succes destul de mare, la care a contribuit într-o mare masura
si Anda Adam.
3.9 Casino
Cândva Gangsta Clique, trupa Casino a lansat în 1999, sub sigla Fresh
Music/Intercont Music, albumul "Rau model". În ceea ce priveste componenta grupului
trebuie mentionat faptul ca aceasta s-a schimbat de-a lungul anilor si ca unul dintre
componenti, Pablo, este fratele mai mic a lui Caddy din B.U.G. Mafia.
Un alt punct comun cu Mafia este cartierul Pantelimon, locul de provenienta a
baietilor, cuvintele cele mai folosite pe intro-ul albumului fiind: "Din Pantelimon se
ridica un rau model". Pentru realizarea materialului trupa a colaborat cu nume mari din
rap-ul românesc precum La Familia, Gunja, B.U.G. Mafia si Giovanni din Il-egal.
Înregistrat în studioul lui Ben (Vlad Blându) si anume Studio Box, "Rau model" a
beneficiat la partea instrumentala de contributia lui Tataee si a lui Gabi Mitran.
Cele mai bune piese ramân "Sus în Rai" si "Cu adevarat".
3.10 Primii rap-eri în postura de producãtori
Sunt fara îndoiala Tataee din B.U.G. Mafia si Puya din La Familia. Ei au fost primii
MC care s-au implicat efectiv în descoperirea noilor talente, ajutând trupele debutante sa
obtina contracte cu diferite case de discuri.
Puya, de exemplu, în timpul unui bal al vreunui liceu bucurestean i-a propus Gunjei
sa cânte, crezând în potentialul ei. Tataee, dupa ce a observat trupa XXL si 10Grei
cântând în deschiderea B.U.G. Mafiei, a propus acesteia o colaborare. Ajunge sa amintim
faptul ca însusi Tataee a fost cel care a stat la baza formarii trupei La Familia, însa acesta
nu a aparut niciodata ca producator pentru ca pur si simplu nu a fost cazul. Si La Familia
a debutat prin sustinerea de concerte în deschiderea celor din B.U.G. Mafia dar cu timpul
si-a dezvoltat propriul stil si propria maniera de a aborda lucrurile.
Maxi-single-ul de debut al primei rap-erite din România, Marijuana, poarta
semnatura celor doi din La Familia, Sisu si Puya. Inregistrat în studiourile Midi Sound,
Hit Factory si M+ Production, materialul are la baza 2 piese: "Fii pe faza" si "Tre' sa
spun", ultima beneficiind si de un videocilp. Textele au fost scrise de Puya, de muzica
ocupându-se La Famila, Camil Beldeanu si Eddy Schneider.
Tataee s-a ocupat în 1999 de albumul de debut al trupei XXL si 10Grei intitulat
"Personaju' negativ", asta în conditiile în care B.U.G. Mafia a facut o singura data
prezenta prin lansarea maxi-single-ului "România". Unii credeau ca sfârsitul
"fenomenului B.U.G." se apropia datorita singurei aparitii din 1999 dar si datorita acestor
activitati de producator si manager întreprinse de Tataee. Chiar si asa, Tataee nu a
neglijat Mafia, albumul lansat ulterior confirmând acest lucru.
Revenind la XXl si 10Grei si la al ei album de debut, piesa "Privesc de sus" a
promovat albumul, beneficiind si de un videoclip. Aceasta piesa a provocat numeroase
discutii, de la cei mai înversunati critici si pâna la simpli ascultatori. Unii spuneau ca
"Privesc de sus" este o reusita care egaleaza succesul piesei "Poveste fara sfârsit" , altii
catalogând-o un esec.
Albumul a adus însa ceva nou pentru România, si anume prima piesa în regim de
freestyle, intitulata cum altfel decât "Freestyler". Ignorând feat-uringul cu Tataee, trupa
nu a colaborat cu alte nume celebre, din contra, a adus la rândul ei nume noi pe scena rapului
românesc. Este vorba despre trupele Rasa si Mahsat, trupe care pâna la sfârsitul 2002
s-au asezat pe lânga câte o trupa renumita, pentru a putea fi numiti fruntasii noii generatii
de rap din tara.
Albumul "Personaju' negativ" s-a vândut destul de bine, prinzând la public, Tataee
fiind unul dintre principalii "vinovati". Spre deosebire de Marijuana care, ajutata de La
Famila , a revenit cu albumul de debut în 2000, trupa XXL si 10Grei nu a mai lansat
nimic pâna la sfârsitul primului deceniu de hip-hop din România, aparând doar cu un
remix la piesa "E vorba de bani" cândva prin 2002 si prin diverse colaborari pe albumele
trupelor apropiate.
3.11 Cat Music versus A&A Records
Sunt casele de discuri care în 1999 detineau cele mai multe trupe de rap din
România, Cat Music/Media Services stând în spatele trupelor din Cartel, în timp ce A&A
Records promova membrii Sindicatului si nu numai.
Dupa cum am mai spus-o, ambele case de discuri detineau trupe (într-o egala
masura) din elita rap-ului românesc: Parazitii, R.A.C.L.A., Morometzii (A&A) si B.U.G.
Mafia, La Familia, Il-egal (Cat Music). În 1999 ambele case de discuri au iesit la
înaintare cu câte o compilatie, Cat Music editând "Star de cartier" iar A&A Records "Hip
si Hop Murale".
Compilatia "Star de cartier" a reunit 12 nume din rap-ul românesc, pe lânga Mafia,
La Familia si Il-egal facându-si loc Da Hood Justice ("Direct din unda'ground"), Sens
Unic ("Sampanie si tequila"), Papa Junior ("Ma reprezint"), Bruckner ("Prinsi în joc"- în
colaborare cu La Familia), Don Baxter ("Zi de zi"), La Primera ("Primera joint"),
Methadon 3000 ("Decalog"), Marijuana ("Tre' sa spun") si Puterea Cuvântului ("Eliza").
Exista mai multe aspecte care fac aceasta compilatie sa fie reusita, în primul rând piesa
B.U.G. Mafiei ("Reprezint strada") regasindu-se doar pe maxi-single-ul "România" si pe
aceasta compilatie. Un alt aspect interesant vizeaza trupa La Familia care are cele mai
multe aparitii pe "Star de cartier" si al carei video edit la piesa "Tupeu de borfas" apare
numai pe compilatie. Catalina Toma este si ea prezenta pe piesele Mafiei ("Reprezint
strada"), Don Baxter ("Zi de zi") si Il-egal ("Star de cartier").
Spre deosebire de "Star de cartier", pe care majoritatea trupelor erau cu vechime în
showbiz, compilatia produsa de A&A Records a adus pe scena rap-ului doua trupe noi:
New Entry si Drepturi Egale. Celelalte trupe de pe "Hip si Hop Murale" sunt Parazitii,
Morometzii, R.A.C.L.A., Matze, M&G, Getto Dacii. Si aceasta compilatie are câteva
aspecte interesante, primul fiind legat de Parazitii, piesele de pe "Hip si Hop Murale"
anuntând atât revenirea trupei cu noul component (Freaka Da Disk) cât si lansarea noului
album "Nici o problema". Un alt aspect vizeaza modul în care compilatia a fost lansata,
trupele de pe caseta sustinând un show de zile mari la Circul de Stat din Bucuresti, unde
concomitent (respectând adevaratul hip-hop) s-a organizat un concurs de gaffiti. Rulotele
aflate în parcarea circului au devenit suportul de lucru al echipelor de graffiti venite din
întreaga tara.
Daca pe "Star de cartier" Catalina Toma a fost cea care a avut ultimul cuvânt de
spus în ceea ce priveste vocile feminine (pe refrene), pe "Hip si Hop Murale" acest statut
i-a revenit Andei Adam.
Ambele compilatii au fost încununate de succes, de pe urma lor beneficiind nu doar
trupele prezente ci si cele doua case de discuri: A&A Records si Cat Music/Media
Services.
3.12 Singurii din Sãlãjean
La Familia este trupa care a avut cele mai multe aparitii pe scena rap-ului autohton
în 1999. Pe lânga editia video a piesei "Tupeu de borfas", prezenta cu 2 piese pe "Star de
cartier" si maxi-single-ul Marijuanei, trupa a lansat "Dumnezeu e baiat de cartier (oare?)"
si "Bine ai venit în paradis".
"Dumnezeu e baiat de cartier (oare?)" reprezinta primul maxi-single al grupului
înregistrat în studiourile United Music Production si Magic Sound. Materialul s-a vândut
destul de rau, cauza directa fiind lipsa de promovare a celor de la Cat Music si nu
caracterul socant (zic unii) a piesei "Dumnezeu e baiat de cartier (oare?)". Presa a fost
surprinsa (poate cuvântul e prea moale) la auzirea numelui maxi-single-ului, comentariile
si criticile aparând din partea unora care nici macar nu ascultasera piesa înainte.
"Dumnezeu e baiat de cartier (oare?)" a beneficiat si de doua colaborari, prima cu Caddy
din B.U.G. pe piesa "Nimic de pierdut". A doua colaborare se leaga de ce am declarat
înainte despre La Familia (trupa cu deschiderea muzicala cea mai ampla în ceea ce
priveste colaborarile) si vizeaza trupa Directia 5 care a realizat negativul remix-ului
piesei "Unii nu înteleg". Pe refren apare si vocea Catalinei Toma.
Daca "Dumnezeu e baiat de cartier (oare?)" nu s-a bucurat de un succes comercial
urias, despre "Bine ai venit în paradis" nu se mai poate spune acelasi lucru. Criticii au
declarat si sustin în continuare ca acest album reprezinta o noua etapa în procesul de
maturizare a trupei. Exista, într-adevar diferente între "Nicaieri nu-i ca acasa" si "Bine ai
venit în paradis", însa adevarata maturizare artistica a fost atinsa de La Familia pe "Ca .la
noi" în 2000.
Pe "Bine ai venit în paradis" se observa, în primul rând, o schimbare radicala de
sound datorita încetarii colaborarii trupei cu studioul Hit Factory, adica cu Eddy
Schneider, care a lasat o amprenta destul de relativa pe negativele albumului anterior.
Daca pe "Nicaieri nu-i ca acasa" La Familia a colaborat, din sfera trupelor de rap, doar cu
B.U.G. Mafia, pe "Bine ai venit în paradis" lista s-a largit cu nume ca: 6ase: 6ase, Casino,
Pacha Man, 1-Q Sapro. Anda Adam si Dan Armeanca i-au mai ajutat pe Sisu si Puya la
realizarea albumului.
Piesele "Puya e pe scena" si "Nopti albe" reprezinta primele tendinte, înca totusi
slab conturate, de cariere solo ale lui Puya si Sisu. "Probleme de familie" este piesa care
depaseste ca subiect central cartierul, tratând fapte ce, din pacate, tin de realitatile din
România si nu numai, piesa beneficiind si de un videoclip (al doilea al trupei).
Piesele care se impun sunt "E timpul sa facem câteva hârtii", "N-am voie sa uit", si
"Probleme de familie", acestea fiind si cele mai bune de pe întregul album.
Primul deceniu de hip-hop din Romania
1992- 2002
2000
Cap. 4
4.1 Apogeul
4.2 Trupa si albumul anului
4.3 Il-egal
4.4 R.A.C.L.A.
4.5 La Familia
4.6 Parazitii
4.7 Morometzii
4.8 Marijuana si albumul de debut
4.9 K-gula
4.10 Roxana Iacob
4.11 Primul proiect solo din La Familia
4.12 Altii si altele
2000
Cap. 4
4.1 Apogeul
A fost atins o data cu venirea anului 2000 si împlinirea a opt ani de hip-hop în
România. Vorbim despre cel mai complex an din rap-ul românesc, în care absolut toate
trupele prezente pe prima treapta a hip-hop-ului si-au facut aparitia pe piata cu cel putin
câte un album. O parte din ele au facut mult mai mult, numarul productiilor editate fiind
un record pentru România.
2000 a adus si primul proces penal din rap-ul românesc care a implicat pe de-o parte
Parazitii iar pe de alta parte conducerea casei de discuri A&A Records, procesul
bucurându-se de o mediatizare deloc neglijabila.
R.A.C.L.A. a revenit într-o noua formula, lui Rimaru alaturându-se Dj. Dox si
K-gula, trupa lansând un album de zile mari, intitulat "Plus infinit". K-gula a îmbratisat
cariera solo si a lansat "Visuri în întuneric", album necomercial care s-a vândut destul de
bine în ciuda lipsei promovarii.
Morometzii si-au facut simtita prezenta prin "K.O.respunzator", Royala Mare
(ajutata de Don Baxter) prin "Soldati Zigzag" iar Marijuana prin albumul ei de debut
"Cea mai fidela fata".
Il-egal a revenit în forta, lansând în decursul anului doua albume, primul "Il-egal
non-stop" iar al doilea intitulat "Nu judeca!". Nu a putut lipsi La Familia cu al ei "Ca la
noi" si nici Parazitii, care dupa câstigarea procesului a lansat, la o alta casa de discuri,
albumul "Iarta-ma".
Suprematia pentru anul 2000 însa, o detine B.U.G. Mafia, care în decurs de
aproximativ 10 luni (ianuarie- octombrie) a zguduit scena rap-ului românesc, lansând
doua albume si un maxi-single, trupa reusind înca o data sa-si confirme statutul în hiphop-
ul autohton.
Începând cu acest an, ambele baricade, atât trupele cât si casele de discuri au înteles
importanta videoclipurilor, marind sumele investite în productia acestora. Rezultatele au
putut fi cu usurinta observate pe clipuri ca "Un 2 si 3 de 0" (B.U.G. Mafia) sau "Vorbe"
(La Familia).
În ceea ce priveste parerea criticilor referitor la acest an, aceasta este relativ
unanima. 2000 reprezinta anul de vârf al primului deceniu de hip-hop din România,
culmea unui versant, pe care trupele au început sa-l escaladeze înca din 1998.
4.2 Trupa ºi albumul anului
Sunt, fara îndoiala, B.U.G. Mafia si al ei prim album din 2000- "Dupa blocuri".
Gândit, lucrat si înregistrat în 1999, albumul a fost scos pe piata la data de 17
ianuarie, fiind primul album lansat în industria hip-hop-ului în 2000.
Lansarea a avut loc în clubul bucurestean Maxx, care este recunoscut pentru genul
acesta de manifestatii (lansari), mai ales din partea trupelor detinute de Cat Music/Media
Services. Reprezentantii presei, care se aflau într-o parte a salii, au fost atacatii verbal de
cei trei din Mafia înca de la începutul recitalului, acestia mentinându-si atitudinea
violenta pâna la sfârsitul concertului. Nici nu a fost nevoie de mai mult. Comentariile
n-au ezitat sa apara, articolele si interviurile si-au facut aparitia pe întreaga arie a presei
(nu doar cea muzicala), rezultatul fiind doar unul singur, favorabil B.U.G. Mafiei: "Dupa
blocuri" este cel mai bine vândut album din România, în prima parte a anului 2000.
Referitor la "Dupa blocuri", nu putem spune doar ca reprezinta cel mai violent si
probabil obscen album al trupei. Este mult mia mult decât atât. Vorbim despre cel mai
complex material lucrat vreodata de cei trei, Tataee, Uzzi si Caddy, album care a
schimbat fata rap-ului românesc prin transpunerea acesteia la un nivel superior. Acest
lucru se poate observa pe toate piesele albumului, începând cu "Cartieru' Pantelimon",
"La greu" si terminând cu "Mahoarca" , "Dupa blocuri".
Singurele voci consacrate din rap-ul autohton care au fost rugate sa colaboreze la
unele piese au fost Puya si cei doi din M&G, Mary si Co G. "Capu' sus" este cea mai
profunda piesa de pe album, putând fi considerata o continuare a celebrului hit "Poveste
fara sfârsit" (ordinea celor trei rap-eri pe cele doua piese fiind identica).
Piesa "Dupa blocuri" a fost aleasa pentru videoclip, baietii considerând-o cea mai
expresiva în concordanta cu ceea ce se gaseste pe album. Filmat în doua zile (prima
locatie- un studio, a doua- cimitirul de masini din cartierul Vitan), clipul s-a bucurat de
un succes enorm, la care a contribuit într-o oarecare masura si Bogdan Albu, care a
semnat regia.
Cele mai bune piese ale albumului sunt: "La greu", "Capu' sus" si "Dupa blocuri",
piesa "Unii sug …." fiind probabil favorita presei si a acelora care au atacat într-un fel
sau altul trupa. Oricum "Unii sug …." le este dedicata.
Numai prin acest album B.U.G. Mafia si-a reconfirmat pozitia ocupata în hip-hopul
românesc, fara a mai pune la socoteala maxi-single-ul "Un 2 si 3 de 0" sau albumul
"Întotdeauna pentru totdeauna", care au adus trupei titlul (incontestabil) de cea mai buna
trupa rap a anului.
Nu se putea ca o trupa de talia Mafiei sa treaca prin anul 2000 fara a-l consemna
într-un fel. Într-o alta ordine de idei, era inadmisibil ca trupa sa nu lanseze vreun hit, mai
ales dupa succesul de la începutul anului cu "Dupa blocuri".
Asa a aparut piesa "Un 2 si 3 de 0", lansata sub forma unui maxi-single, care, peste
vara, a devenit un hit, motivele fiind multiple. În primul rând, videoclipul piesei a fost
unul de succes, rezultatul observându-se în vânzarile albumului, cifrele atinse stabilind
noi recorduri. Un al doilea motiv ar fi Villy (fost component al trupei Maniax), al carui
timbru vocal excelent s-a potrivit cu versurile refrenului. Pe lânga "Un 2 si 3 de 0" si un
remix al acesteia, maxi-single-ul mai contine piesa "Fata în fata", care nu este altceva
decât continuarea declaratiilor începute pe "Unii sug ….". Piesa "Un 2 si 3 de 0" este
extras pe single de pe albumul "Întotdeauna pentru totdeauna", ultima productie semnata
de B.U.G. Mafia în 2000.
A fost lansat tot în Club Maxx, printre sustinatorii trupei aflându-se La Familia, Da
Hood Justice si cele doua rap-erite, Marijuana si Ganja. Vânzarile acestui album au
întrecut orice asteptari, atât din partea trupei cât si din partea casei de discuri, dupa
primele doua saptamâni cifra de 20.000 unitati vândute fiind deja cu mult depasita.
Pe acest album B.U.G. Mafia exprima foarte clar tendintele înfiintarii Casei, adica a
propriei case de productii. Piesa "Cuvinte grele" reuneste viitorii MC ai Casei, mai putin
Puya si Pacha Man, adica Luchian, Maximilian din Mahsat si Villy.
Cele mai bune piese sunt: "Fara bani", "Între noapte si zi", "Poezie de strada",
ultima oferind posibilitatea B.U.G. Mafiei ca, prin intermediul unui nou extras pe single
(al doilea de pe "Întotdeauna pentru totdeauna"), sa revina în 2001.
"Întotdeauna pentru totdeauna" este ultimul album semnat de B.U.G. Mafia în
cadrul primului deceniu de hip-hop din România.
4.3 Il-egal
Dupa o pauza de mai bine de un an pe plan discografic (în 1999 lipsind cu
desavârsire), trupa Il-egal, formata din C-nyk si Giovanni, a revenit în 2000 semnând
doua albume, spre mirarea unora care credeau ca s-a terminat.
Primul album lansat se numeste "Il-egal non-stop" si a fost a doua productie de rap
lansata în 2000, dupa albumul Mafiei, "Dupa blocuri". Spre deosebire de "Timpul se
scurge" (albumul anterior), "Il-egal non-stop" a adus o schimbare pozitiva de sound desi
de negativele ambelor albume s-au ocupat, pe lânga cei doi componenti, Camil Beldeanu
si Eddy Schneider, înregistrarile efectuându-se în studiourile Hit Factory si Midi Sound.
Din punctul de vedere al versurilor însa, piesele nu sufera mari îmbunatatiri, mesajul
fiind în general acelasi pe toate.
Un alt aspect pozitiv al albumului îl reprezinta colaborarile (aspect prezentat pe
coperta materialului) cu Puya si Sisu din La Familia, Marijuana, Brugner, Drew, Tigaie
din Royala Mare, Freaka Da Disk si Catalina Toma.
Piesa care a promovat albumul si care a beneficiat de un videoclip se numeste "Ilegal
non-stop", pe care apare si Puya. Clipul "Il-egal non-stop"a fost primul videoclip al
trupei dar si singurul din întreaga cariera de pâna acum.
"Fara speranta", "Înca în joc" si "Da din tot ce ai" ramân, pe lânga "Il-egal nonstop",
cele mai bune piese ale albumului.
Al doilea material lansat de Il-egal în 2000 se numeste "Nu judeca!" si vorbim în
continuare despre cel mai bun album al trupei dar si de ultimul (cel putin din primul
deceniu de rap din tara), trupa lipsind cu desavârsire în 2001 si 2002.
Lucrat cu aceeasi oameni si înregistrat în aceleasi studiouri, "Nu judeca!" debuteaza
cu o "Retrospectiva" (pe post de intro) a celor mai bune piese Il-egal de pâna atunci.
Chiar daca pe acest album numarul colaborarilor este mai mic, materialul a adus pe lânga
un nou sound mult asteptata maturizare artistica, resimtita mai ales în versuri.
Colaborarea cu Anda Adam pe "Nu judeca!" si "Nu-i vina ta" este exceptionala, cele
doua piese ramânând cele mai profunde ca mesaj, ele fiind urmate de "Aceleasi fapte" cu
Kri$$ (un nou venit) si "Într-o zi" cu Sisu din La Familia.
Coperta albumului si piesa "Asa cum simt" anuntau carierele si proiectele solo ale
celor doi, care, din pacate, nu au fost finalizate. Motivul a plecat se pare, tot de la Il-egal
deoarece "Nu judeca!"nu s-a vândut prea bine, contractul trupei cu Cat Music/Media
Services fiind pus în pericol. Tendintele de producator manifestate de Giovanni anuntau
aparitia unei noi trupe în peisajul rap-ului autohton (trupa Essential) însa si acest proiect a
ramas suspendat.
Dupa aparitia albumului, în perspectiva promovarii, Il-egal anunta pregatirile pentru
filmarea unui videoclip la piesa "Nu judeca!", întregul plan fiind anulat la putin timp
dupa aceea.
Lasând la o parte vânzarile si parerile oficialilor casei de discuri, albumul "Nu
judeca!" exprima, în modul cel mai pur, stilul Il-egal, ajuns la maturitate abia în 2000,
dupa o serie de ani grei marcata de schimbari permanente.
"Nu judeca!" reprezinta ultimul cuvânt rostit de Il-egal în primul deceniu de hiphop
din România, cuvânt rostit din pacate înca în 2000.
4.4 R.A.C.L.A.
Anul 2000 a reprezentat pentru multe din trupele de rap anul de gratie, în care
acestea au reusit sa-si treaca numele în cartile de hip-hop ale rap-ului românesc. La fel ca
B.U.G. Mafia ("Dupa blocuri") sau Il-egal ("Nu judeca!") si R.A.C.L.A. a lansat în 2000
cel mai bun album din cariera.
Având o componenta noua (K-gula si Dj. Dox), trupa a revenit cu "Plus infinit",
album înregistrat în totalitate în studioul lui Adrian Ordean- Real Migas Compact, care
este primul studio cu capital privat din România (înfiintat în 1991). Albumul a restabilit
imaginea trupei afectata destul de mult în 1999 datorita proiectului "Nu ma uita", fiind
primul material de rap din România editat pe vinil.
"Plus infinit" a adus un nou sound prin faptul ca toate instrumentalele pieselor au
fost facute de Dj. Dox, care s-a ocupat si de partea scratch-urilor.